PKN
Marum-Noordwijk
 
TER OVERWEGING januari 2020 TER OVERWEGING januari 2020
Start 2020 Het nieuwe jaar ligt voor ons, nog leeg en oningevuld. Wat wij niet kunnen, is zeggen wat dit jaar gaat brengen. Wat we wél kunnen, is pas achteraf aangeven hoe het jaar was en welke dingen er meegaan naar het nieuwe jaar. Wat brengt 2020 ons op dit vlak in Marum? Hoe houden we elkaar in de gemeente…, hoe houden we jong en oud vast bij het Woord van God? Hoe vinden we een weg door 2020 heen die goed is voor Gods gemeente hier? Hoe kunnen we beter inspelen op wat deze tijd vraagt en nodig heeft? Gods Woord is toch van en vóór alle tijden? Wat zal er allemaal nog veranderen? Kunnen we die veranderingen ook positief meemaken en bijbels verantwoord vinden? Je kunt er als een berg tegenop zien: waar komen we uit? Een nieuw jaar ligt vóór ons: nog leeg en oningevuld. Wat zal er eind 2020 anders zijn dan nu? Als je ineens geconfronteerd bent met grote onzekerheid, spanning of zorgen, zit je met de vraag: wat moet ik nou? Hoe kom ik hier doorheen? Je ziet er als een berg tegenop. Waar komt mijn hulp vandaan? En dan weet je als kerkmens natuurlijk het antwoord wel, maar we lijken soms net autootjes van een speelgoedracebaan. We vliegen steeds maar weer uit de bocht. We raken het spoor bijster en de Here God moet ons weer op de baan zetten. Dat doet Hij bijvoorbeeld door Psalm 121. De Heer houdt de wacht over je gaan en komen, van nu tot in eeuwigheid. Die weg is niet altijd gemakkelijk, er kan heel wat zitten tussen jou en je einddoel. 3 Maar wij mogen belijden en bidden: Mijn hulp komt van de Heer. Here, houd ook dit jaar over ons getrouw de wacht. Bewaar ons onderweg, van en naar onze huizen. Maar bovenal op reis naar ons eeuwig huis, naar U. Ook in 2020. Oud-nieuwjaarsbede Voor ’t oude jaar de oude wegen Voor ’t nieuwe jaar een nieuwe weg Gelovig wachten op Gods zegen Met ernstig, biddend overleg. Voor ’t oude jaar de oude zonden In ’t nieuwe jaar met Godes kracht Zo menigwerf reeds ondervonden Het ‘eigen ik’ aan ’t kruis gebracht. Voor ’t nieuwe jaar de oude zorgen In ’t nieuwe jaar vrede met ons lot Vertrouwend uitzien naar de morgen En voortgaan aan de hand van God. In ’t nieuwe jaar, Gods rijkste zegen Zijn rust en vrede voor ons hart Een keur van bloemen op onze wegen En God geheiligd vreugd en smart. Johannes Valkema Als GEDICHT deze keer een verhaaltje Op een van de Kerst– en nieuwjaarskaarten die wij mochten ontvangen stond een bijzonder verhaaltje. Het stemt tot nadenken en dat past bij het begin van het nieuwe jaar. Ik geef het graag aan u door. Het verhaal van het potlood Een jongetje keek naar zijn oma die een brief aan het schrijven was, met een potlood. Op een gegeven moment vroeg hij: ‘Oma, schrijf je een verhaaltje over wat wij samen hebben meegemaakt? Of schrijf je misschien een verhaaltje over mij?’ 4 Zijn oma stopte met haar brief, glimlachte, en zei: 'Ik schrijf inderdaad over jou. Maar belangrijker dan de woordjes die ik schrijf, is het potlood waarmee ik schrijf. Ik zou willen dat je later, als je groot bent, net zoals dit potlood wordt.' Het jongetje keek nieuwsgierig naar het potlood, maar kon niets bijzonders ontdekken. ‘Maar het is gewoon maar een potlood!’ ‘Het is maar hoe je er naar kijkt’, zei oma. ‘Het potlood heeft vijf bijzondere dingen die jou -maar dan moet je ze wel onthouden- tot iemand zullen maken die altijd in vrede met de wereld zal leven’. Ten eerste: Je zult misschien grootse daden verrichten, maar je mag nooit vergeten dat er een hand is die jou leidt. Deze hand noemen we God, en hij zal je altijd leiden volgens zijn wil. Ten tweede: Af en toe moet je stoppen met schrijven, om de punt te slijpen. Daardoor heeft het potlood een beetje pijn, maar het wordt er wel scherper van. Dus moet je wat pijn kunnen verdragen, het maakt je tot een beter mens. Ten derde: Als je met een potlood schrijft, kun je altijd uitgummen wat je fout schreef. De les is dat corrigeren wat we gedaan hebben niet slecht is, maar belangrijk, om rechtvaardig door het leven te kunnen gaan. Ten vierde: Het belangrijkste van het potlood is niet het hout of de buitenkant, maar het grafiet dat erin zit. Dus wees steeds bezorgd om wat er binnen in je gebeurt. Ten slotte, het vijfde wat een potlood bijzonder maakt: het laat altijd een spoor achter. Besef goed dat alles wat je in je leven doet, sporen zal achterlaten en probeer je daar bewust van te zijn. naar: Paulo Coelho SPREUK VAN DE MAAND Het verschil tussen het christendom en de andere godsdiensten is, dat in het christendom God de mens zoekt en bij de andere de mensen God. Thomas Arnold
terug
 
 
 
Let op

KERKDIENSTEN AFGELAST

In onze gemeente houden we ons aan de richtlijnen van het RIVM en de regels van de overheid. 

Klik hier voor uw collecte bijdrage
of scan de QR-code                

Klik hier om u te registreren

meer
 
Platform van kerken Westerkwartier

Nieuwsbrief 06
 
Trefpuntvieringen in Ontmoetingskerk?!
Velen van u weten dat ik werk als Geestelijk Verzorger bij Talant, Zorg en ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking. Een deel van mijn werk is voorgaan in de kerkelijke vieringen voor de cliënten, de zgn. ‘Trefpuntvieringen’ op de locatie van Talant in Beetsterzwaag. meer
 
Facebook

Volg ons ook op 

 
I

COLLECTEBONNEN

Vrijwillige bijdrage Onderweg

 
 
 
  Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.